|
Módszerek
Hiszem, hogy a (jó) terápia művészet: alkotó, teremtő folyamat. A
terapeuta és a kliens közös kreatív munkája. Megpróbáljuk újra működésbe
hozni az elakadt rendszert – akár egy emberről, akár családról, akár
csoportról legyen szó.
Sokféle
terápiás elmélet létezik, sokféle beavatkozás lehetséges. A hatékony
közbelépés újra önműködővé, önjáróvá teszi a személyiség belső
rendszerét, így elkerülhetővé teszi azt a csapdát, hogy a kliens a
segítő (pszichológus) állandó jelenlétét igényelje.
Számomra
a legfontosabb, hogy értékítélet mentesen és teljes odafordulással
segítsek a hozzám fordulóknak.
Egyéni felnőtt pszichoterápia
Kétszemélyes helyzetben, szemtől-szemben, ülve folyik
a beszélgetés. Az ülések heti rendszerességgel, 50 percig tartanak. Az
első beszélgetés során eldöntjük, hogy „összeillünk-e”, tudunk-e együtt
dolgozni. Meghatározzuk a kereteket és azt, hogy mire fókuszálunk. A
kliens a főszereplő – hozott anyagával dolgozunk: azt boncolgatjuk,
elemezzük. A terapeuta által elősegített aha-élmények teszik
lehetővé a problémák megértését, az önismeret fejlődését, az élet
hatékonyabb kormányázását. Kész receptek (sajnos) nincsenek, csak egyéni
megoldások vannak!
Játékterápia
A gyermek életkorához alkalmazkodó játékokkal (báb,
rajz, mese) belépünk a gyermeki világba, és a problémákat feltárva
megoldásokat keresünk, hogy elhárítsuk a fejlődés útjában álló
akadályokat. A gyermekterápiával párhuzamosan szülőkonzultáció is
folyik. A szülő-gyermek egységét tiszteletben tartom, hiszen csakis a
közös kompromisszumokon alapuló megoldások működhetnek.
Négyüléses serdülő terápia
(Tavistock Klinika,
London)
A kamaszokra jellemző türelmetlenséghez
alkalmazkodva, négy terápiás ülés alatt feltérképezzük a problémakört.
Ez alapján közösen kidolgozunk egy modus vivendit*, amely a család
és a serdülő számára is elfogadható, és segíti a továbblépést, valamint
a fejlődést. Természetesen számítok a szülők aktív közreműködésére, hogy
a megoldások mindenkinek élhetők legyenek.
* olyan megoldás, amely a különböző érdekeket próbálja
áthidalni v. két ellentétes tényező egymás melletti létezését biztosítja
(a. m. megélhetési mód)
Család- és párterápia
A terápia célja a családi hagyományok, sorskönyvek
átírása. Megtalálni és jól
használni a családi gyökereket, a jó értékeket, amelyekre támaszkodni
lehet, és amelyek segítik a továbblépést. Probléma legtöbbször
életciklusváltáskor jelenik meg, pl.: az első gyerek születése, iskolába
lépés, munkahelyváltás, stb. Az előző periódusra jellemző
viselkedésminták állandósulnak, ahelyett, hogy változás történne, és új
minták jelennének meg. A régi viselkedésmintákat beazonosítjuk, majd
újakat alakítunk ki – így a családi rendszer újra lendületet kap,
beindul…
Pszichodráma csoport
J. L.
Moréno által kifejlesztett csoportmódszer, melyet itthon Mérei
Ferenc honosított meg. A csoport pozitív hatásaira épülő önismereti,
személyiségfejlesztő terápia. „Védett” környezetben, cselekvésen-játékon
alapuló, gyakorlati orientáltságú módszer. Nem igényel színészi
előtanulmányokat, hogy kipróbálja; elég, ha kíváncsi! A titoktartás
természetesen minden csoporttagra vonatkozik – tehát nem kell attól
tartani, hogy bárki problémája nyilvánosságra kerül. Játékos, bevezető
gyakorlatokkal segítjük a feloldódást, hogy a csoporttagok őszintén,
nyíltan tudjanak beszélni problémáikról. Hogy ebből miként lesz dráma,
játék, az már a terapeuta dolga!
Vezetési tanácsadás
Minden
terápia és vezetői munka lényege a változás.
A munkahelyi rendszerekről és szervezetekről a családhoz hasonlóan
gondolkozom. Bármekkora is egy szervezet, a
család működéséről alkotott elméletek alkalmazhatók a felmerülő
problémák megoldásához.
A
rendszer tehetetlensége, változásképtelensége miatt létrejön a tünet, a
probléma, s ennek következtében a kompromisszumkényszer, a pótszerek
alkalmazása – erre kell gyógyírt találni. Pl: elveszett a rugalmasság és
a piaci viszonyokhoz való alkalmazkodó képesség, vagy nem eléggé
motiváltak a dolgozók, munkájuk kevéssé hatékony, sok a hiányzás, túl
hosszú a kávé szünet…
Autogén
tréning egyéni/csoportos
Felgyorsult világunkban ingerdömpingben élünk: a
minél többet, minél gyorsabban, minél olcsóbban sürgetésében.
Stresszben, nyomás alatt, a kívülről ránk nehezedő ingeráradat
sodrásában nehéz megtalálni a harmóniát. Ez a technika segíti az
elmélyülést, a nyugalom és az összerendezettség megőrzését. Egyszerű
feladatsor, mely segít az ellazulásban, az izomműködés kontrollálásában.
A tanulás közben felvetődő érzéseket, gondolatokat együtt értjük meg,
így téve teljessé az elsajátítás folyamatát.
„Az igazi élmény az
ember számára tehát elsőrendűen ennyi: önmagának megismerése. A világ
megismerése érdekes, hasznos, gyönyörködtető, félelmetes vagy
tanulságos, önmagunk megismerése a legnagyobb utazás a legfélelmetesebb
felfedezés, a legtanulságosabb találkozás.”
Márai Sándor
Szeretettel várom jelentkezését!
Vissza
a lap tetejére
|